Dienst

Advies over online events

Advies over online events...waar begin je (aan)?

Sinds de eerste Corona-lockdown is alles in de evenementenbranche veranderd. Live communicatie en evenmarketing kon niet meer fysiek met grote groepen bij elkaar maar 'moest' online of -zoals een gevleugelde term werd- gelivestreamed.

Er zit nogal verschil tussen de livestreams die vervolgens werden gepresenteerd en geproduceerd. Vanaf dag één heb ik me bezig gehouden met deze nieuwe vorm van communiceren. Nou ja nieuw is het allerminst, ik deed mijn eerste online event regie in 2008 bij de Gouden Giraffe. Maar toen was de markt, het vak, de opdrachtgever en de wereld er gewoon nog niet klaar voor of aan toe. Nu was er weinig alternatief.

Ik adviseer nu opdrachtgevers (bedrijven, evenementenbureaus en eventmanagers) over de aanpak van een online event. En dat gaat altijd op dezelfde manier en in dezelfde volgorde. Namelijk:

1 De inhoud

Wat wil je met je event vertellen of teweeg brengen? Voor wie is het? Wat is je doel en doelgroep? Zorg dat je je verhaal goed hebt voorbereid want 'het op basis van improvisatie doen' is bij een live event al niet verstandig. Bij online kom je jezelf echt tegen.

2 De vorm

Als de inhoud helder is, kijk dan naar de vorm. Hoe komt het bij de kijker of deelnemer binnen? Is het een soort TV-show, een quiz, een TED-achtige vorm of iets heel anders? Is er interactie met de kijker, hoe is alles visueel vormgegeven? Let op tempo, timing, variatie, interactie, spanningsboog en nog veel meer. Steek hier veel tijd en energie in. Die win je terug bij de uitvoering.

3 De techniek

Voor veel opdrachtgevers is dit echt een stresspunt. Techniek is zo ingewikkeld en duur is de overtuiging. Mijn visie is: als 1 en 2 duidelijk zijn is de techniek vrij eenvoudig ingevuld, daar zijn hele capabele partijen voor. En ik help je de juiste dingen te vragen of te regelen.

Maak een afspraak voor een eerste gratis en vrijblijvend adviesgesprek.