Contentproductie bij online events, een noodzaak.
Er is een wezenlijk verschil tussen off-line events en online events. Natuurlijk de fysieke beperking maar dat doet meer met de ontvanger dan je denkt. Iemand die een online event volgt voelt zich in beginsel niet betrokken. Immers je kijkt alleen 'ergens naar'. Als techniek niet feilloos werkt of er zijn voldoende 'prikkels' waardoor de aandacht van de kijker (naar het juiste ) wordt getrokken, zal deze zich niet betrokken gaan voelen en uiteindelijk afhaken. Als kijker wil je het gevoel hebben dat alles wat je ziet en hoort, speciaal voor jou is bedacht en wordt gedaan. Als dat gevoel ontbreekt voelt het niet belangrijk en is er geen reden om te blijven kijken.
En hoe heeft contentproductie hier invloed op?
Doordat je de kijker telkens visuele prikkels geeft blijft deze geboeid en blijft de aandacht getrieerd. Ook is het belangrijk de kijker te informeren. Dat begint al bij het inloggen op een online event. Wat zie je als je daar komt? Zelf ben ik voorstander van een aftelklokje. Gewoon een eenvoudig beeld in de look&feel van het event met een klok die aangeeft wanneer het programma officieel start. Dat geeft de kijker duidelijkheid. Hij kan nog wat te drinken inschenken, even naar het toilet of dat pakje van de koerier aannemen.
En als het dan begint, hoe gaat dat dan. Zie je ineens de dagvoorzitter die begint te praten? Je kunt er van uitgaan dat de eerste zin dan niet wordt gehoord omdat het enige tijd duurt voor je volledig de aandacht hebt. Bij live events hoor je ook vaak; 'dames en heren hartelijk welkom, mogen wij uw aandacht voor...'. Bij online doe ik dat met een 'leader' Een stukje muziek in de sfeer van het event met bijvoorbeeld een geanimeerde logo opbouw van een daglogo of iet dergelijks. Als het maar herkenbaar is of juist verrassend. En daarna komt de dagvoorzitter of presentator in beeld en is de aandacht optimaal. Oh en na de eerst zin komt ook de naam van deze persoon in beeld. Kleine moeite maar het is professioneel en is een nieuwe visuele trigger.
Hier enkele voorbeeld van zulke leaders en bumpers...
Productie
Al dit soort elementen moeten vooraf worden geproduceerd. Vandaar de term 'contentproductie'. Ik vind het leuk om daarover mee te denken, voorstellen te doen en het ook daadwerkelijk te maken. Dat kan soms heel eenvoudig en het kan zeer complex met 3D animatie, geanimeerde infographics, videofragmenten en statements. Kortom allerlei materiaal dat het programma snelheid geeft, aantrekkelijker maakt en de kijker boeit.